tisdag 26 maj 2009

Fy på er gamla gubbar

Jag är en av de personerna som tycker att unga ska resa sig för äldre på bussar, spårvagnar etc. Men jag tycker fan inte att de äldre får bete sig som svin för det. Tidigare idag skulle jag ta spårvagnen in till stan som vanligt. Det klev på en äldre man och en yngre tjej i 20-års åldern reste sig snällt och frågade om mannen ville sitta ner. Mannen svarade artigt att han ändå skulle av nästa så han kunde stå. Tjejen sätter sig ner och på nästa hållplats kommer en ny gubbe på. Så fort vagnen börjar åka börjar han rent ut sagt skrika om hur jävligt det är:
- Den där ska inte sitta där!, jag orkar inte mer! osv. han betedde sig som ett svin mot tjejen som tidigare varit så snäll. Hon reste upp och sa att hon inte hade sett honom. Våra blickar möttes och jag ryckte medlidande på axlarna. Är det vad man får för att man är artig?
Fy på er gamla som skriker på oss unga. Om man behöver sitta så kan det väl inte vara så svårt att bara fråga snällt. En artig fråga besvaras ofta med ett artigt svar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar